بولتن سینما و تلویزیون: برنامههای امروز نامزدها/ آغاز ساخت فیلم جدید حاتمیکیا از خرداد/ حامد بهداد را کنار گذاشتند!
تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۱۰۷۶۵۸
گروه سینما و تلویزیون: اخبار حوزه سینما و تلویزیون همواره مخاطبان خاص خود را داشته و دارد؛ به همین خاطر در مطلب پیش رو تلاش کردیم مهمترین و جذاب ترین مطالب این حوزه را جمع آوری نموده و تقدیم علاقه مندان کنیم تا اگر امکان پیگیری مطالب در طول روز را ندارد، در یک زمان مشخص و یکجا از آنها مطلع شوند.
به گزارش بولتن نیوز، تیتر مهمترین خبرهای امروز 9 اردیبهشت ماه 96، به صورت هایپرلینک در زیر آمده که شما می توانید با کلیک بر روی آنها به صورت اختصاصی وارد آن مطلب شوید؛ البته متن کامل این مطالب در ادامه مطلب نیز آمده است و شما می توانید متن کامل و تصاویر مرتبط عناوین را در ادامه مشاهده فرمایید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
برنامههای امروز نامزدهای ریاست جمهوری در رسانه ملیسال هاست سينما و تلويزيون مرا کنار گذاشته انداز اختلال دوقطبی شهاب حسینی تا سلکشن آهنگ های رضا عطارانجشنواره جهانی فجر به تداوم نیاز داردجشنواره، محل تلاقی استعداد و سرمایهفیلم جدید حاتمیکیا نیمه خرداد کلید میخورد/ پرواز به وقت شام!دیوار شیشه ای سریال جدید شبکه یک +عکسپوستر اصلی فیلم «برادرم خسرو» رونمایی شد«روتوش» به اسکار معرفی میشود
مشروح اخبار
برنامههای امروز نامزدهای ریاست جمهوری در رسانه ملیزمانبندی پخش برنامه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به این شرح است:
سید مصطفی آقامیرسلیمرادیو ایران ساعت 17:30 دقیقهتکرار این برنامه فردا ساعت 7:10 دقیقه صبح از رادیو ایران پخش میشود.
سید مصطفی هاشمی طباگفتگو اول با شبکه خبر ، ساعت 21:30
حسن روحانیبرنامه با دوربین شبکه یک ساعت 22
اسحاق جهانگیریگفتگوی ویژه خبری، شبکه 2 و رادیو ایران، ساعت 22:45
سید مصطفی آقامیرسلیمبرنامه پاسخ به ایرانیان خارج از کشور شبکه جام جم ساعت 00:30 بامدادسال هاست سينما و تلويزيون مرا کنار گذاشته اندحامد بهداد متولد 26 آبان 1356 در شهر مشهد است. او دوران کودکي و نوجواني اش را به ترتيب در شهر هاي مشهد، تهران و نيشابور گذرانده و در دوران دبيرستان دوباره به همراه خانواده به مشهد بازگشته است. او داراي تحصيلات کارشناسي رشته بازيگري تئاتر از دانشگاه آزاد اسلامي تهران است. حامد بهداد به واسطه رامبد جوان و پيشنهاد او به همايون اسعديان وارد سينما شد.
به گزارشبولتن نیوز، بازي حامد بهداد در فيلم "کسي از گربه هاي ايراني خبر نداره" به کارگرداني بهمن قبادي موجب راهيابي او به جشنواره بين المللي فيلم کن شد. او در طول فعاليت هنري اش امکان همکاري با بسياري از کارگردانان بنام سينماي ايران از جمله ناصر تقوايي، مسعود کيميايي، داريوش مهرجويي و غيره را داشته است. ماحصل گفتگو با اين هنرمند شهير و توانا را مي خوانيد؛
* بعد از يک دهه پرکاري چه شد که درسالهاي اخيرحضورتان در سينما و تلويزيون کمرنگ شده است؟- سالهاست سينما و تلويزيون مرا کنار گذاشته و واقعا نمي دانم چرا؟
* فکرنمي کنيد خودتان هم مقصريد؟- البته خودم هم مقداري در انتخاب هايم سخت گير تر شده ام و ديگر در کارهاي آيتمي تلويزيون بازي نمي کنم. چون در دوره اي احساس کردم هر چه خلاقيت داشتم در همان زماني که کارهاي آيتمي در اوج بود، نشان دادم و بيش از اينکه بخواهم در اين زمينه کار کنم به ورطه تکرار و کليشه مي افتم. من الان شايد نقش بد را قبول کنم اما ديگر زير بار نقش هاي کليشه اي نمي روم. چون نمي خواهم از ذهن مردم طرد شوم.
* شغل ديگري غيراز بازيگري داريد؟- نه. من فقط بازيگرم و بازيگري بلدم.
* آقاي بهداد، فعاليت تان را از تئاتر آغاز کرديد؟- بله. البته ما از نسل بازيگراني هستيم که عاشق بازيگري بوديم. آن زمان فقط براي علاقمندان بازي مي کرديم اما امروزه بيشتر جواناني که به سمت بازيگري مي آيند به دنبال شهرت هستند و من هميشه از آنها مي پرسم دنبال بازيگري هستيد يا شهرت؟ جوانان علاقمند به بازيگري اول بايد با خودشان روراست باشند و ببينند آيا مي توانند بازيگر خوبي شوند يا خير؟ نه اينکه از روي اشتباه سالها زندگي شان را در پي بازيگراني هدر دهند و در آخر هم ببينند که در اين عرصه راه به جايي نبرده اند.
* زماني که با اولين کارتان در اوج شهرت و محبوبيت بوديد فکر مي کرديد عرصه تصوير اين قدر بي رحم باشد که شما به مرور در حاشيه قرار بگيريد؟- آن موقع فکر مي کردم چه آينده درخشاني پيش رويم است. فکر مي کردم قرار است با گروههاي معتبرسينمايي کار کنم و در فيلم هايي بازي کنم که مردم براي ديدن آنها صف طولاني مي بندند. اما نشد و واقعا نمي دانم که چرا نشد.
* در حال حاضر مشغول چه کاري هستيد؟- در فيلم "مغزهاي کوچک زنگ زده" مشغول هستم، به کارگرداني هومن سيدي که اواسط بهار 96 کليد مي خورد.
* اولين بار است که در فيلم آقاي سيدي بازي مي کنيد؟- بله.
* فکرمي کنيد آقا سيدي چطور کارگرداني باشد؟- کارهايي که بازي مي کند بسيار عالي است و با نقش جلو مي رود. با سياست اخلاقي خاصي که دارد اميدوارم کار خوبي درآيد و من هم جلوي بينندگان روسفيد شوم.
* آقاي بهداد، در زندگي واقعي تان بيشتر شخصيت شوخي داريد يا يک شخصيت جدي؟- بيشتر جدي هستم.
* چقدر اهل شبکه هاي اجتماعي هستيد؟- خودم خيلي علاقه اي به شبکه هاي اجتماعي ندارم و برايم عجيب است مردم ساعت هاگوشي تلفن همراه دستشان است و در شبکه هاي اجتماعي هستند. خودم در اين حد استفاده مي کنم که فقط وقتي برايم پيغامي مي فرستند مي خوانم يا پيامي مي دهم يا فيلمنامه اي برايم ارسال مي کنند. اصلا معتاد اينترنت نيستم.
* بازي در سريال هاي تلويزيوني برايتان چه ويژگي هايي دارد؟- تلويزيون رسانه اي ارزشمند و اثرگذار است و البته بايد در ساخت برخي از سريال ها دقت نظر بيشتري وجود داشته باشد تا جايگاه و اثرگذاري رسانه ملي تداوم داشته باشد.
* اطمينان و اعتماد داشتن يک کارگردان به بازيگر چقدر مي تواند در بهبود کار بازيگر اثر بگذارد؟- در همين فيلمي که قرار است بازي کنم، هومن سيدي به من اعتماد کامل داشت که نقشي را به من سپرد و با اين اعتماد، انگيزه بيشتري در من ايجاد مي شود و در ضمن مسئوليتم هم بيشتر مي شود که پاسخ شايسته اي به اين اعتماد بدهم.
* به نظر مي رسد دليل اين اعتماد کارگردان ها به بازي شما ناشي از انتخاب هاي درست تان در بازيگري باشد؟- تلاشم اين بوده که در تلويزيون هم نقش هاي متنوع و خوبي بازي کنم و از کليشه ها به دور باشم.
* در سفرهايتان فقط به اقامت در هتل هاي شهري بسنده مي کنيد يا به دل طبيعت هم مي رويد؟- در خيلي از سفرها در طبيعت چادر مي زنم، زياد اهل رفتن به هتل هاي لوکس نيستم.
* به نظر شما بازي در تلويزيون چه تفاوت هايي با بازي در سينما و تئاتر دارد؟- خوبي تلويزيون اين است که هر مخاطبي تماشايش مي کند و بازيگر بازي اش در سطح گسترده اي ديده مي شود.
* رد کردن پيشنهادهاي بازي تصويري و محروم شدن از دستمزدش برايتان مهم نيست؟- اغلب اين نوع نقش ها را رد کردم چون به درد من نمي خوردند و شايد به دلايلي من لايق شان نبودم.
* خودتان با بررسي کارنامه هنري تان به چه نتيجه اي مي رسيد؟- به اينکه هرگز حاضر نشدم نقش تکراري بازي کنم. اگر تمام کارهاي مرا کنار هم بچينيد متوجه مي شويد نقش تکراري نداشته ام و هميشه تلاش کرده ام نقشم حرفي براي گفتن داشته باشد.
* اگر قرار باشد مسيري را براي کارنامه هنري تان ترسيم کنيد در کدام جايگاه قرار داريد؟- من ادمي هستم که براي کارم زحمت کشيده ام، درس خوانده ام و مصائب سينما و تلويزيون را ديده ام، اما صبوري زيادي کرده ام. من در جاي درست و معتبري هستم. حرف هاي مرا به حساب خودخواهي ام نگذاريد ولي دوست دارم قبول کنيد که براي جايگاهم زحمت زيادي کشيده ام.
* بعد از اين همه سال برايتان مهم است نقش اول بازي کنيد؟- بله. من در سالهاي گذشته فکر مي کردم آنچه اهميت دارد مجموع کار است، اما اين طور نيست. هميشه نقش هاي تاثيرگذاري بازي کرده ام و دلم نمي خواهد صرفا حضور فيزيکي داشته باشم. وقتي يک کار را مي پذيرم همه موارد از متن گرفته تا نويسنده، کارگردان، بازيگران و.... برايم مهم است.
* به عنوان يک بازيگر چقدر در فعاليت هاي اجتماعي مشارکت داريد؟- ترجيح مي دهم اين نوع کارها را بدون سر و صدا انجام بدهم و طي سال با چند موسسه در اين باره همکاري مي کنم. کمک به همنوع وظيفه انساني همه ما و مختص به هنرمندان هم نيست و بايد با فرهنگسازي نهادينه شود.
* اگر قرار بر انتخاب هاي ميان ژانرهاي مختلف باشد انتخاب خود شما چيست؟سينما و تئاتر اولويت هاي من هستند و اگر متن خوبي در اين دو مديوم به من پيشنهاد شود، استقبال مي کنم.از اختلال دوقطبی شهاب حسینی تا سلکشن آهنگ های رضا عطاراناکران اول نوروز سینماهای یاران با رکوردشکنی فیلم کمدی «خوب، بد، جلف» به پایان رسید. این تنها فیلم پرفروش اکران اول نبود که فیلم «گشت2» ساخته سعید سهیلی هم پا به پای فیلم اول فروخت. خوب بد جلف در اکران اول نوروز به رقم 14 میلیارد و 719 میلیون تومان رسید و گشت دو هم با فروش 14 میلیارد و 685 میلیون تومان کارش را به پایان رساند.
بعد از این دو فیلم و با فاصله نسبتا زیاد «ماجرای نیمروز» با فروش 3 میلیاردی اش قرار گرت که البته با توجه به تبلیغات گسترده جوایز متعدد جشنواره فجر و البته موضوع سیاسی اش انتظار فروش بیشتری از آن می رفت. دو فیم »آباجان» ساخته هاتف علیمردانی و «یک روز بخصوص» ساخته همایون اسعدیان دو فیلم اجتماعی خوبی بودند که نتوانستند فروش خوبی داشته باشند. آباجان 1 میلیادر و 278 میلیون تومان و فیلم اسعدیان با یک میلیارد به کار خودشان پایان دادند.
پدیده اکران دوم چیست؟کمدی ، بفروش است! فرمولی که جواب داده است. هر چقدر خنداندن ایرانی ها سخت است اما اگر بتوانید بخندانیدشان مطمئنن کارتان گرفته است.احتمالا پدیده اکران دوم نوروز هم به نام رضا عطاران است. «نهنگ عنبر، سلکشن رویا» ساخته سامان مقدم در انتظار اکران است. قسمت اول این فیلم سال گذشته در سینماها اکران شد و مورد استقبال مردم قرار گرفت و توانست رکوردهای بسیاری را در تاریخ سینما جابهجا کند، این فیلم در ژانر کمدی ادامه همان فیلم قبلی پر مخاطب است.زوج اصلی «نهنگ عنبر، سلکشن رویا» رضا عطاران و مهناز افشار هستند. داستان فیلم ادامه ماجراهای ارژنگ صنوبر و رویا است. نام فیلم اما یاد آور یکی از سکانس های با مزه «نهنگ عنبر» است جایی که ارژنگ آهنگ های مورد علاقه رویا را در نواری به نام «سلکشن ِ رویا» به او میدهد.
خوش ساخت و بی ادعا مثل ویلایی هایک فیلم اولی هم در فهرست انتظار اکران دوم است. منیر قیدی با فیلم «ویلایی ها» حسابی در جشنواره فیلم فجر درخشید و بسیاری را امیدوار به ظهور کارگردان زن مستعدی در سینمای ایران کرد. البته از بازی درخشان ثریا قاسمی هم در این فیلم نباید چشم پوشید که حسابی مورد توجه قرار گرفت.ویلایی ها به موضوع زنان در دفاع مقدس می پردازد و بازیگران شناخته شده زیادی هم دارد. از طناز طباطبایی، پریناز ایزدیار و علی شادمان گرفته تا ثریا قاسمی.انتظار فروش عجیب و غریبی از این فیلم نمی رود اما خوش ساختی فیلم به همراه موضوع کمتر پرداخته شده آن می تواند فروش معقولی را برای آن به همراه داشته باشد.
وقتی شهاب حسینی دو قطبی می شوددومین فیلم سعید ملکان در مقام تهیه کننده در فهرست اکران دوم نوروز فیلم « برادرم خسرو» ساخته احسان بیگلری است. فیلمی که در بخش نگاه نو سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و توانست نظر منتقدان بسیاری را به خود جلب کند. موضوع جالب توجه فیلم که البته می تواند در فروش فیلم هم تاثیر به سزایی داشته باشد بازی شهاب حسینی است. بازیگری که سال گذشته با جایزه بهترین بازیگر جشنواره کن توانست پای بازیگران را بروی استیج جشنواره معتبر خارجی هم باز کند. نقش او هم در این فیلم به قول بازیگر ها « بازی خور » است. او در نقش فردی که مبتلا به اختلال دو قطبی است نقش آفرینی می کند.
آشوب در اکرانکارگردان قدیمی و بی حاشیه و کاربلد سینمای ایران فیلمی با نام «آشوب» را در فهرست اکران دوم دارد. کاظم راست گفتار سینما را خوب می شناسد و فیلم هایش لااقل قابل دیدنند! کارهای خوب کارنامه هنری اش را به یاد داریم، از فیلم خوش ساخت «چک» گرفته تا فیلم پرستاره «نقاب». فیلم آشوب بعد از 4 سال از آخرین ساخته او حالا در انتظار نوبت اکران است. فیلمی که داستان زندگی جوانی است که با نام مستعار آشوب که در کافههای لالهزار خوانندگی میکند. آشوبهای تاریخی و واقعی دهه ۱۳۲۰ باعث به وجود آمدن اتفاقاتی در زندگی آشوب میشود.
دومین فیم شهاب و آخرین فیلمنامه کیارستمیدومین فیلم شهاب حسینی یک نکته جالب توجه دارد. نکته ای که اتفاقا تهیه کننده اش هم در تیزرهای تبلیغاتی مدام روی آن تاکید دارد. «آخرین فیلمنامه ساخته شده عباس کیارستمی» همین جمله می تواند بسیاری از دوستداران استاد سینمای ایران را ترغیب به دیدن فیلم کند. بازی شهاب حسینی هم از دیگر نکات مقبت فیلم « امتحان نهایی» است. فیلم عادل یراقی که مرتضی شایسته آن را تهیه کرده است داستان یک معلم ریاضی است که برای تدریس خصوصی به خانه شاگردش میرود و همین امر باعث آشنایی او با مادر بچه میشود.
سینمای ایران روی نت جنوبییک فیلم پرهیجان که می تواند اکران موفقی داشته باشد. البته «تیک آف» روی لبه تیغ است و از سوی دیگر هم می تواند حسرت بزرگی روی دل سازندگانش بگذارد. حالا باید دید فیلمی که رضا یزدانی خواننده در آن نقش بازی می کند و این بار نقش خودش نیست با یک موسیقی پر ریتم جنوبی و بازیگران جوان و سرشناس می تواند در فهرست پرفروش های بهار سینمای ایران قرار بگیرد یا نه. فیلم احسان عبدی پور داستان جالب توجهی هم دارد. در خلاصه داستانش آمده است: فائز، مسیح، آتنا و حمزه، روزهای کسالتبار و خمودهٔ حوالی سی سالگیشان را پشت سر میگذارند. ورود شیرزاد که پنج سال است زندگیاش را روی دریا و درون کشتی میگذراند، همراه با یک کشتی فرانسوی، اتفاقی و ناخواسته، ریتم زندگیشان را عوض میکند.
نقطه کور اکرانیک فیلم در ژانر اجتماعی هر چقدر هم خوش ساخت باشد و بازیگران مشهوری و البته تماشاگر پسندی همچون محمدرضا فروتن داشته باشد قطعا دست و دلش می لرزد برای یک اکران موفق. چرا که درست یک ماه قبلش دو فیلم اجتماعی خیلی خوب خوش باورانه به اکران نوروز راه یافتند و در گیشه شکست خوردند. حالا فیلم « نقطه کور» به اکران دوم نوروز آمده است تا شاید بتواند اندکی از غم شکست آن دو فیلم را به فراموشی بسپارد.این فیلم داستان خسرو است که ۲۳ روز بر پهنه دریا و به دور از خانوادهاش گذرانده است. او با دنیایی از ابهامات فکری که تمام مدت همراه او بوده وارد خانهاش در تهران میشود اما تمامی ذهنیتهایش عینیت یافته و قادر به مقابله با مسائل پیش آمده نیست.فیلم مهدی گلستانه بازیگران سرشناسی هم دارد، از هانیه توسلی و محمدرضا فروتن که بگذریم باید به بازی شقایق فراهانی ـ که رکورددار بازی در سال پیش روست ـ و البته محسن کیانی و خاطره اسدی اشاره کنیم.جشنواره جهانی فجر به تداوم نیاز داردکمال تبریزی فیلمساز را همه میشناسیم. اما بد نیست با کمال تبریزیِ انتخابکننده فیلم هم آشنا شویم. درست روز بعد از پایان دومین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر، رضا میرکریمی به تبریزی مأموریت داد تا فیلمهای سینمای شرق دور را رصد کند. تبریزی هم بهدلیل دعوت جشنوارههای آسیایی، در فرصت مناسب سینمای کره را رصد کرد. هرچند به قول خودش هنوز متخصص سینمای کره نشده! اما آنقدر فیلم کرهای دیده که بتواند درباره سینمای امروز کرهجنوبی میزگرد برگزار کند. نکته جالب در انتخاب فیلمهای سومین دوره جشنواره جهانی فجر این بود که سایتی برای انتخابکنندگان فیلمها طراحی شد که با دریافت کد کاربری و گذرواژه به شکل آنلاین درباره فیلمها در آن سایت مینوشتند و اظهارنظر میکردند و بعد فیلمها رتبهبندی میشد و از هر کجای دنیا با دبیر جشنواره در ارتباط بودند. نکتهای که اظهارنظر درباره فیلمها را دقیقتر میکرد. علاوه بر این تبریزی، یکی از داوران بخش سینمای آسیای این دوره جشنواره هم بود. به بهانه حضورش در برگزاری جشنواره با او گفتوگو کردیم که میخوانید:
بهعنوان فیلمساز در دوران برگزاری جشنواره مشغول چه کاری هستید؟در هیئت داوری بخش آسیایی هستم.
بهطورکلی نگاه داوران این بخش به سینمای ایران و به جشنواره چگونه بود؟ این جشنواره را محلی، منطقهای یا جهانی میدیدند؟ما پنج داور بودیم که از کشورهای آذربایجان (شوروی سابق)، ترکیه، تونس، قزاقستان و ایران آمدیم. بهطورکلی در پاسخ به سؤال شما باید بگویم به نظرم سینمای ایران به نقطهای رسیده که بدون اغراق بعد جهانی پیدا کرده است. بهویژه با توجه به اتفاقاتی که اخیرا برای سینما افتاده نظیر حضور مؤثر آقای فرهادی در عرصه جهانی و گرفتن دو جایزه اسکار که به نظرم نتیجه فعالیت سالیان سینمای ایران بوده تا اینکه به چنین نقطهای رسیده که جای خوشحالی دارد و البته نویدبخش مؤثر و جدیبودن سینمای ایران در سطح جهان است. جوایزی که به دست آقای فرهادی رسید از جمله جشنواره کن و اسکار و دیگر جوایز واقعا برای همه سینمای ایران است.
البته آقای فرهادی هم همیشه در اظهارنظرات رسانهای خود همین نکته را بیان میکند و خود را وامدار بزرگان سینمای ایران میداند.واقعا همینطور است. خوشبختانه توجه دنیا به سینمای ایران جلب شده. وقتی یک فیلم ایرانی میان آن همه رقیبان جدی از تمام دنیا برجسته و موفق میشود، موضوع کمی نیست. حتی دستکم در قاره آسیا همه میدانند که ایران در مقایسه با کشورهای دیگر حرف اول را میزند. بنابراین نگاهی که به سینمای ایران دارند کاملا احترامآمیز است و از بازخوردها و نوع گویش و نگاهشان به فیلمها کاملا هویداست. معتقدم میدانند و متوجه هستند که به سابقه سینمای ایران، اگر از زاویه پیشکسوتی نگاه کنیم در عرصه بینالمللی، بر همه کشورهای آسیایی مقدم است.
اما در آسیا، چین هم موفقیتهای بینالمللی کسب کرده؟حتی اگر سینمای چین را هم در نظر بگیریم. باز هم در کشورهای آسیایی سابقه بیشتری دارد. بااینحال زمانی که سینمای ایران جوایز مهم بینالمللی دریافت میکرد، سینمای چین چنین موقعیتی را نداشت. موفقیتهای بینالمللیاش بعد از سینمای ایران بود. بنابراین وجود ریشه عمیق فرهنگی، ترسیم موقعیت انسانی و مفهومی در فیلمهای ایرانی باعث شده که همه دنیا به موفقیت سینمای ایران اذعان کنند و قبول دارند سینمای ایران از عمقی برخوردار است که کشورهای دیگر هنوز به این شکل نتوانستهاند به آن دست یابند. بنابراین احترام ویژهای در مواجهه داوران خارجی با سینمای ایران کاملا حس و درک میشود و این امر مربوط به فعالیت همه سینمای ایران در طول سالیان بهویژه بعد از انقلاب اسلامی است. چون قبل از انقلاب هرچند سینماگران فهیم داشتیم ولی توجه دنیا به ایران محدود بود. ولی امروز هر فیلم ایرانی از ژانرهای مختلف در جشنوارهها شرکت میکند و اغلب موفق هم هستند. پس این چیزی نیست که از چشم داوران دور بماند.
سینمای کره را چطور دیدید؟ به نظر میرسد صنعت سینمای کره پیشرفت کرده است. نظرتان چیست؟سینمای کره پیشرفت عجیبوغریبی کرده.
از نظر تکنولوژی؟بله. از لحاظ تکنولوژی نکتهای وجود دارد که در صحبتمان با خانم بنیاعتماد در کارگاه آموزشی ایشان مطرح کردیم که سینمای اغلب کشورهای آسیایی شرق دور چنین ویژگیای دارند. سینمای کره اولا توانسته سبد سینمایش را از ژانرهای مختلف در بهترین شکل ممکن پر کند. یعنی وقتی وارد سالنهای سینمایش میشوید، میبینید هیچکدام از فیلمهایش شبیه به هم نیست و تنوع ژانر دارند. از وحشت، اجتماعی، روشنفکری گرفته تا هنری، تجربی، بیگپروداکشن و... شاهد هستید که تبدیل به صنعت شده و نیاز جامعه را درک میکند. بههمیندلیل سعی میکند ژانرهای مختلف را تولید کند. از این بابت واقعا باید به کرهایها تبریک گفت. چون در چند سال گذشته سینمای کره اینطور نبود و فیلمها به ژانرهای مشخص و معین محدود میشد. سال گذشته همراه آقای میرکریمی به «جشنواره بوسان» رفته بودیم. در آنجا با امکاناتی مواجه شدیم که از نظر نمایش و زیرساختهای سینمایی که ایجاد کرده بودند فوقالعاده و قابل توجه بود. ما از طریق شرکتی کرهای سالنهای سینما را دیدیم که کاملا استاندارد و بهروز بودند.
یعنی زیرساختهایشان هم مثل سینمایشان کاملا پیشرفت کرده؟بله. بنابراین فکر میکنم سینمای کره در مدتزمان کوتاهی میتواند حداقل بهلحاظ تجارت سینمایی خیلی رشد کند کمااینکه در زمینههای برپایی جشنواره و حضور فیلمهایش در جشنوارههای سینمایی رشد کرده است.
به نظر شما دلیل این رشد چیست؟به نظرم یکی از دلایل مهم جلوه سینمای کره مدیون جشنواره معروف بوسان است که به آن عنوان «کن آسیایی» اطلاق میکنند. چون در سواحل شهر بوسان برگزار میشود و انگار شهر ساحلی کن را در مقیاس کوچکتری در آنجا مشاهده میکنید. به نظر میرسد سینمای کره با این روش حتما در آینده موفقیتهای چشمگیری خواهد داشت. اگر بخش «مرور سینمای کره» را در جشنواره شاهد بودید، با همین هدف اجرائی شد. چون هفت فیلم انتخاب شدند که هرکدام سلیقه خاصی را هدف قرار داد.
بااینحال آسیبشناسی سینمای کرهجنوبی را چگونه دیدید؟بهطورکلی در سینمای شرق دور، یک نکته حیاتی وجود دارد که اگر به آن توجه نکنند بهتدریج ویژگی و ماهیت اصلی خودشان را از دست میدهند. اینکه به صورت آگاهانه یا ناخودآگاه مدل فیلمسازی و ساختار فیلمهایشان تا حدودی شبیه سینمای هالیوود شده. درصورتیکه باید از این قضیه دوری کنند تا بتوانند هویت سینمای خودشان را حفظ کنند.
نکتهای که سینمای ایران سعی میکند آن را حفظ کند و با فیلمهای امثال کیارستمی شناخته شد؟بله. اگر به این نکته مهم توجه نکنند آرامآرام هویت اصلی خودشان را از دست میدهند و زیرمجموعه سینمای بزرگتری قرار میگیرند و دیگر دیده نمیشوند.
آیا جشنواره فجر در درازمدت با مدیریت آقای میرکریمی این پتانسیل را دارد که حداقل تبدیل به قطب خاورمیانه شود؟قطعا این پتانسیل را دارد. اما به این شرط که سیاستهای روز و موقعیتهای متغیر سیاسی در جامعه به صورت سدی در مقابل جشنواره قرار نگیرد. یعنی اجازه دهند فرهنگ و هنر از طریق بچههای سینما و با شکلی که شروع شده ادامه داشته باشد! دو سال است که این تجربه شروع شده و باید اجازه دهند قدمهای بعدی هم برداشته شود و آرامآرام کامل شود. اشکالات برطرف و نقاط قوتش تقویت شود تا به نقطه پایدار برسد. به نظرم اگر کسی که بهعنوان وزیر ارشاد در دوره جدید انتخاب میشود این سیستم را تغییر دهد تمام زحماتی که کشیده شده به باد میرود و دوباره به نقطه صفر میرسیم و درجا میزنیم. امیدوارم کسی که بهعنوان رئیس سازمان سینمایی یا حتی وزارت ارشاد حضور پیدا میکند از هر طیفی که باشد حداقل اجازه دهند این تجربه سخت و گرانبها که برایش هزینه شده بهراحتی از بین نرود.
به نظر شما برای انتخاب رئیسجمهور مردم باید به چه کسی رأی دهند؟به نظرم نامزدهایی که تأیید صلاحیت شدهاند مشخص است و مردم میدانند به چه کسی از میان این شش نفر باید رأی دهند. بهراحتی میتوان تشخیص داد؛ در شرایط حساس کنونی، اتفاقاتی که برای کشور رخ داده را با دوره
منبع: بولتن نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.bultannews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «بولتن نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۰۷۶۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
واکنش جمشید مشایخی، علی حاتمی و بهمن فرمانآرا به احضار هنرمندان به دادگاه انقلاب در بهار ۵۹/ از شجریان تا کرم رضایی برای پارهای توضیحات احضار شدند
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در روزهای آخر فروردینماه ۱۳۵۹ گروهی از هنرپیشگان سینما و تلویزیون، کارگردانان و خوانندگان از جمله زری خوشکام، پریسا، ایرن، رضا کرمرضایی، سیاوش [محمدرضا شجریان] و... جهت پارهای توضیحات به دادگاه انقلاب احضار شدند. در اعتراض به این اقدام جمشید مشایخی سرپرست وقت ادارهی تئاتر با تقریر نامهای سرگشاده خطاب به حسن حبیبی وزیر وقت فرهنگ و آموزش عالی از سمت خود استعفا کرد. متن نامهی او که روز ۳۱ فروردین ۵۹ در روزنامههای کیهان و اطلاعات منتشر شد به این شرح بود:
جناب آقای حسن حبیبی وزیر فرهنگ و آموزش عالی:
پیروز احضار گروهی از هنرمندان به دادگاه انقلاب اوین، اینجانب جمشید مشایخی که بعد از انقلاب راستین ملت ایران از طرف مقامات مسئول مملکتی به سرپرستی ادارهی برنامههای تئاتر وزارت فرهنگ و آموزش عالی انتخاب شدهام، معتقدم احضار هنرمندانی چون رضا کرمرضایی کارگردان این اداره، آقای سیاوش [محمدرضا] شجریان و خانم پریسا توهین به هنر، هنرمندان و دوستداران هنر میباشد. لذا به نشانهی اعتراض به این عمل ضد انقلابی از سمت خود استعفا میدهم.
اعتراض سندیکای کارگردانان
در همین ایام زمزمهی مصادرهی سینماها نیز به گوش میرسید تا جایی که محمدعلی نجفی سرپرست مرکز سینمایی کشور نیز در واکنش به این مسئله و نیز مصائب پیشآمده برای جامعهی هنری استعفا کرد. به دنبال استعفای محمدعلی نجفی سرپرست مرکز سینمایی کشور و جمشید مشایخی رئیس ادارهی تئاتر و زمزمهی مصادره شدن سینماها اعضای سندیکای کارگردانان از جمله مسعود کیمیایی، بهمن فرمانآرا، عباس شباویز، عباس جوانمرد، علی حاتمی، حمید سمندریان، امیر قادری، محمدعلی نجفی، رضا کرمرضایی و شماری دیگر از دستاندرکاران جلسهای تشکیل دادند و اعتراض خود را نسبت به عمل دادسرای انقلاب مبنی بر احضار پیدرپی هنرمندان اظهار داشتند. آنها طی قطعنامهای تاکید کردند که از آن پس به احضاریه توجه نمیکنند و در دادگاه انقلاب حضور نخواهند یافت.
متن این قطعنامه که در مجلهی «جوانان امروز» به تاریخ ۸ اردیبهشت ۱۳۵۹ منتشر شد به این شرح بود:
پیرو اطلاعیههای دادستانی انقلاب در مورد فعالیتهای فعالین جامعهی هنری کشور
به این وسیله به اعضای سندیکای کارگردانان اعلام میشود جز این سندیکا در مورد فعالیتهای هنری، صلاحیت رسیدگی ندارد و سندیکا تنها مرجع ذیصلاح دربارهی مسائل مربوط میباشد.
در این جلسه که با حضور جمعی از خبرنگاران تشکیل شد، بهمن فرمانآرا، علی حاتمی، محمدعلی نجفی و... در اعتراض به شیوهی در پیش گرفته شده در دادگاه انقلاب نسبت به احضار هنرمندان سخنانی را ایراد کردند که بخشهایی از آن را به نقل از جوانان امروز (۸ اردیبهشت ۵۹) در پی میخوانید:
بهمن فرمانآرا: دستگاههایی که هیچ نوع صلاحیتی ندارند قیم ما شدهاند
مدتهاست مردم میگویند لیست ساواکیها را منتشر کنید، کسی گوش نمیکند ولی ناگهان کتابی منتشر میشود و دولت میگوید چون نمیخواستیم نام عدهای لکهدار شود و زندگیشان به خطر افتد از این کار خودداری نمودیم. ولی در مورد کسانی که یک عمر در کار فرهنگی تلاش کردند اعلام میکنند به نام فحشا مراجعه کنید و خیلی موارد دیگر.
نیکاراگوئه که پس از یک سال که از انقلابش میگذرد فیلمهایی روانهی بازار نمود که موفق به اخذ جایزه گردید ولی ما در این مدت چه کردیم؟! دستگاههایی که هیچ نوع صلاحیتی ندارند قیم ما شدهاند، حکمی صادر میشود که سینماها باید به دست یک مرکز مورد اعتماد سپرده شود! چه کسی تشخیص میدهد دستگاه تازه که میخواهد سینماها را اداره کند صاحب صلاحیت است.
چرا به خود ما مراجعه نمیشود و با چاپ اسامی در روزنامهها چه چیز را میخواهند ثابت کنند؟!
علی حاتمی: اجازه ندادم همسرم به دادگاه برود
عقیده دارند سینما باید دانشگاه بشود ولی وقتی با دانشگاه چنین میشود تکلیف سینما روشن است. من نمیتوانم سینما را کنار بگذارم و آنها هم که نیستند از کار کنار نرفتهاند مگر میشود نفس کشیدن را کنار گذاشت.
اینجانب در جواب احضاریهی دادگاه انقلاب که همسرم زری خوشکام را خواستهاند به فرمودهی اسلام که اجازه نداده زنی بدون اجازهی شوهرش از خانه بیرون رود اشاره نموده و به حاکم شرع نوشتم: «اینجانب اجازه نمیدهم همسرم جهت احضاریهی شما اقدام به خروج از خانه نماید و کلیهی پیآمد این کار را به گردن گرفتهام، ما منتظر نمیشویم هنر را به ما دیکته کنند چراکه هنر از خود هنر به وجود میآید. وقتی کسی نمیتواند نقاشی کند به خط پناه میبرد، خود خط یک هنر اسلامی است.
محمدعلی نجفی: عمل اینها اسلامی نیست
عمل اینها اسلامی نیست چراکه در قرآن آمده نباید در افکار و رفتار دیگران تجسس کرد و اگر کسی گفت من مسلمان هستم باید پذیرفته شود. در مورد مصادره سینماها گفته شد مکان فحشا است، چنین حرفی تهمت و افترا میباشد، بهخصوص اگر از طرف کسانی که خود را حامی اسلام میدانند زده شود.
ایرن: در دادگاه گفتم آگاهانه نقشهایم را بازی کردم
در دادگاه اظهار داشتم هیچکس مرا مجبور به کار در سینما و ارائهی نقشها ننمود بلکه خود آگاهانه نقشی را پذیرفتم و بازی کردم.
۲۵۹
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903009