دیدگاه حاکم بر قصه های «دیوار شیشه ای» امیدوارانه است/زمان پخش خوبی نداشتیم
تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۴۴۲۶۹۶
محمد محمودسلطانی نویسنده و یکی از دو طراح سریال «دیوار شیشه ای» روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: طرح را با روح الله صدیقی در بهمن 94 طرح را نوشتیم و بعد از اینکه تصویب شد و چند قسمتی را نوشتیم از دوستان نویسنده دیگر شامل سارا خسروآبادی، مسعود کرمی و ندا نوبخت دعوت کردیم برای نوشتن ادامه قصه ها، زیرا این سریال اپیزودیک است و طراحی هر قسمت از صفر شروع می شود و امکان همکاری نویسنده های مختلف وجود دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی در مورد طولانی شدن روند نگارش فیلمنامه و ساخته شدن آن نیز گفت: زمان زیادی برای نوشتن قصه ها گذاشتیم و از همان ابتدا قصد داشتیم کاری با کیفیت بسیار خوب بنویسیم و این نگاه مشترک تمام عوامل بود از تهیه کننده تا کارگردان و سایرین.
** بعضی سوژه های ماه عسل ظرفیت های دراماتیک خوبی دارد
سلطانی در مورد دستمایه قراردادن سوژه های برنامه «ماه عسل» در «دیوار شیشه ای» گفت: بعضی از قسمت های ماه عسل بسیار دراماتیک است و قصه های خوبی برای گرته برداری و تبدیل به یک اثر نمایشی دارد. ما چند قصه از «دیوار شیشه ای» را از روی قصه های ماه عسل برداشتیم و بعضی قصه ها هم از روی رویدادهای اجتماعی نوشته شده اند.
نویسنده سریال «دیوار شیشه ای» ادامه داد: منبع نوشتن فیلمنامه یک کار اپیزودیک تخیل نویسنده، اتفاقات اجتماعی که می بیند و می شنود و گرته برداری از هر آنچه که در ذهنش وجود دارد، است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا انتخاب ساختاری مانند برنامه ماه عسل برای این سریال نقطه ضعفی به شمار نمی رود، نیز یادآور شد: رایزنی های ما با همکاران نویسنده و تهیه کننده نشان داد این امر یک حسن برای سریال است زیرا بیننده از قبل با ساختار آشنا است اما نمی داند هر داستان چگونه تعریف می شود و چیست.
نویسنده سریال «سایه روشن» تصریح کرد: ماه عسل برنامه تلویزیونی آشنایی برای تماشاگران است که مهمانان خاصی را دعوت کرده و به چالش می کشد. آدم هایی را دعوت می کند که اتفاقات خاصی را پشت سر گذاشته اند. اما یک تفاوت وجود دارد، در ماه عسل همه چیز گفته و تعریف می شود اما در «دیوار شیشه ای» دیده می شود و این ساختار دست ما را بازتر می گذارد که سیر طولانی تری از قصه را با رفت و برگشت به استودیوها نشان دهیم؛ از پرش زمانی و پرش مکانی استفاده کنیم.
** زمان منطقی برای کارهای اپیزودیک در دنیا 60 تا 65 دقیقه است
وی در مورد اینکه یکی از نقاط ضعف کار اپیزودیک مهلت کم نویسنده برای پرداخت کاراکترها و پختگی قصه هاست و این نقص در بعضی قسمت های «دیوار شیشه ای» به چشم می خورد، توضیح داد: البته در این سریال یک خط داستانی ثابت هم داریم که داستان فرهاد و سارا است و همین کار ما را خیلی سخت کرد.
نویسنده سریال «گاهی به پشت سر نگاه کن» افزود: می پذیرم ضعف پخته نبودن قصه و کاراکترها در بعضی قسمت ها وجود دارد؛ در تلویزیون ما باکس های محدودتری وجود دارد که اجازه نمی دهد قصه ها و کاراکترها به پختگی برسند زیرا کاراکتر برای سیر منطقی در تغییر دیدگاه احتیاج به زمان بیشتری دارد.
وی ادامه داد: زمان در کارهای اپیزودیک دنیا 60 تا 65 دقیقه تعریف شده زیرا کار اپیزودیک مانند یک فیلم سینمایی است.
سلطانی یادآور شد: در یک سریال، کاراکتری را می پردازیم و در چندین قسمت مخاطب می تواند با کاراکتر همراه و همدل شود. اما در اثر اپیزودیک اینطور نیست و هر قسمت باید با قصه و کاراکتر جدیدی همراه شود؛ به همین دلیل در بعضی قسمت ها همزمان با تعریف کردن قصه کاراکتر پردازی می کنیم.
وی در مورد تلخ بودن قصه های این سریال به دلیل بستر اجتماعی این داستان ها نیز گفت: به نظر من این نگاه امیدوارانه را در سریال داریم؛ مثلا در قصه «مهدی» که از صفر به صد می رسد، یا قصه اهدای قلب که در نهایت سرانجام خوبی دارد با اینکه بستر و فضای قصه تلخ هست ولی باید دید تماشاگر چه به دست می آورد. قصه های اجتماعی آسیب شناسی و نقد دارد ولی دیدگاهی که به قصه حاکم می شود در نهایت می تواند حس امید را به بیننده منتقل کند.
سلطانی با اشاره به گفته حمید سمندریان (کارگردان فقید تئاتر) افزود: ایشان سر کلاس ها به ما می گفت وقتی قطره تلخ سرماخوردگی را به بچه می خواهی بدهی نمی خورد؛ اما اگر همان را در لیوان شربت بریزی به راحتی قبول می کند و همان تاثیر را می گذارد. من چنین تعبیری از دنیای آثار نمایشی اجتماعی دارم.
نویسنده سریال «شاید برای شما اتفاق بیافتد» تاکید کرد: در نوشتن این قصه ها از تحقیقات میدانی و کتابخانه ای استفاده کرده ایم. همیشه در کارهایی که مساله اجتماعی را مطرح می کنند، در جای جای کار با کارشناس حقوقی، جامعه شناس و روان شناس صحبت کرده ایم یا کتاب های تخصصی زیادی که در آن امکان دسترسی به تم های مورد نظرمان وجود داشت مراجعه می کردیم.
*** زمان خوبی برای پخش سریال در نظر گرفته نشد
سلطانی با اینکه سریال «دیوار شیشه ای« به خوبی دیده نشده است، گفت: این سریال آنتن خوبی نداشت و گویا شبکه یک فقط می خواست آنتن پر کند، ما فقط یکی دو شب سر ساعت پخش داشتیم و متاسفانه زحمات یک ساله و نیمه ی یک گروه پنجاه نفره هدر رفت.
سریال «دیوار شیشه ای» به کارگردانی احمد معظمی، نوید میهن دوست و راما قویدل و تهیه کنندگی اکبر تحویلیان همچنین نویسندگی سارا خسرو آبادی، مسعود کرمی، ندا نوبخت، روح الله صدیقی و محمد محمودسلطانی در 20 قسمت 45 دقیقه ای از نهم اردیبهشت روی انتن شبکه یک سیما رفت.
فراهنگ ** 9157 ** خبرنگار: منصوره شوشتری * انتشار: امید غیاثوند
منبع: ایرنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۴۲۶۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دیدگاههای متعدد در اسلامیسازی علوم انسانی بررسی شد
نشست «پیشینهشناسی رویکردهای اسلامی به علوم انسانی» با حضور طلاب و علاقمندان به این حوزه به همت مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد.
حجتالاسلام سید رسول موسوی عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) در این نشست، اظهار داشت: یکی از مباحثی که در نظام جمهوری اسلامی مهم است، مباحث علوم انسانی است، به این معنا که علوم انسانی باید بومی شود و به تعبیر دقیقتر اسلامیسازی علوم انسانی یعنی نگاه ما به انسان یک نگاه معنوی و الهی باشد، رویکرد کشورهای غربی به علوم انسانی غالباً اومانیستی و انسانمحوری است و طبیعتاً هنگامی که اختلاف مبنایی حاصل شد در شاخهها و فروع نیز به طریق اولی اختلافاتی وجود دارد.
وی ادامه داد: مسئولین و پژوهشگران، کتابهای متعددی درخصوص اسلامیسازی علوم انسانی نوشتهاند و دیدگاهها و نظریات بسیاری در این رابطه وجود دارد که میتوان به آنها مراجعه کرد، بحث روششناسی نیز در این خصوص مهم است.
وجود دو دیدگاه در اسلامیسازی علوم انسانی
این پژوهشگر علوم دینی با اشاره به وجود دو دیدگاه در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی، تصریح کرد: یک دیدگاه از منظر فلسفی بررسی میشود، یعنی از دانش و علم فلسفه به ویژه حکمت متعالیه که ملاصدرا آن را بنیان نهاده، برای اسلامیسازی علوم انسانی استفاده شود و فارابی نیز از فیلسوفانی است که از او به عنوان مؤسس توسعه فلسفه به علوم اجتماعی و انسانی یاد میشود.
وی خاطرنشان کرد: در یونان هم دیدگاهی اجتماعی نسبت به علوم انسانی وجود داشت و علوم انسانی دارای جایگاه بود، پس پیوندی میان فلسفه و دانستههای اجتماعی و علوم انسانی از ابتدا در یونان وجود داشته است و پس از ورود فلسفه به حوزه اسلامی توسط مسلمانان و فیلسوفانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، بوعلی سینا و فارابی نگاه به فلسفه چنین بود که بر علوم انسانی مسلط است.
حجتالاسلام موسوی یادآور شد: استفاده از قرآن و سنت، روشی دیگر در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی است، پیشینه این روش نیز به مفسرینی باز میگردد که از نگاه قرآن و حدیث، مطالبی را بیان کردند.
طبقهبندی تفسیرهای قرآنی
وی درخصوص طبقهبندی تفسیرهای قرآنی اظهار کرد: تفسیرهای اجتماعی، تفاسیری هستند که به مردم، جامعه و نیازهای اجتماعی توجه دارند، تفاسیر عصری(زمانی) هم مسائل روز و مورد نیاز را بیان میکنند و دسته سوم نیز شامل تفاسیر موضوعی هستند که نیازهای جامعه را بر مبنای آیات قرآن پاسخ میدهند یعنی موضوع از جامعه استخراج شده و براساس قرآن بررسی میشود که کتاب «سنتهای تاریخ در قرآن» از شهید سید محمد باقر صدر نیز در راستای تفسیر موضوعی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) یادآور شد: در جلد چهارم از تفسیر المیزان و ذیل آیه ۲۰۰ سوره آل عمران «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»، کلمه «رابِطُوا» مباحث اجتماعی را از منظر قرآن بیان کرده است.
وی خاطرنشان کرد: به حمدلله در بحث اسلامیسازی علوم انسانی، چه با روش فلسفی و استفاده از ایدههای فیلسوفان و چه با روش تفسیری، منابع و پیشینه متعددی وجود دارد.
حجتالاسلام موسوی با تقسیم تفسیر موضوعی به دو نوع درون قرآنی و برون قرآنی، ابراز کرد: منظور از تفسیر موضوعی درون قرآنی آن است که موضوع در قرآن وجود دارد و تفسیر موضوعی برون قرآنی به مسائل روز و دانشهای بشری اشاره دارد.
ساختارگرایی و کارکردگرایی
وی درباره کارکردهای خانواده، گفت: اصل پیدایش کارکردهای خانواده در غرب مطرح شد و کتابهای متعددی نیز در این رابطه نوشتهاند، به طور کلی دو شاخه و مکتب فکری در تمام عرصهها میان غربیان رواج دارد که مباحث را به دو شاخه ساختارگرایی و کارکردگرایی تقسیم میکند.
این پژوهشگر علوم دینی تأکید کرد: ساختارگرایان معتقد بودند در موضوعات علوم انسانی میبایست به مبادی، ساختارها، اصول و ریشهها نگریست ولی به فواید و منافع کمتر توجه داشتهاند، کارکردگرایان نیز در پی تحولاتی که در غرب به وجود آمد، منفعتگرا شدند و به سمت بیان کارکردها و فواید رفتند.
وی یادآور شد: خانواده از مباحث بین رشتهای استف به این معنا که هم در روانشناسی و هم در جامعهشناسی مورد بحث قرار میگیرد، اما از آنجا که مبحثی اجتماعی بهشمار میرود، پس جامعهشناسان بیشتر به آن پرداختهاند، جامعهشناسان کارکردگرا نیز بحثی با عنوان «کارکردهای خانواده» را مطرح کردند که برای مثال بحث تولید مثل و تنظیم و کنترل نسل را از کارکردهای خانواده برشمردند.
حجتالاسلام موسوی خاطرنشان کرد: آیات قرآن به گونهای است که هم به بحث ساختار خانواده و هم کارکرد خانواده نظر دارد، در گام اول میبایست با استفاده از روش «معادلیابی واژگانی»، آیات مربوط به خانواده همچون ولد، ابن و بنت را از قرآن استخراج کنیم، سپس در گام بعدی آنها را مرور کرده و هر کدام با بحث کارکردها متناسب است را مورد توجه بیشتری قرار دهیم.
انتهای پیام. /