Web Analytics Made Easy - Statcounter

باری به هر جهت بودن تهیه‌کننده یا خودنمایی مجری یک معضلی است که گریبان برنامه‌های تلویزیونی را گرفته خصوصاً برنامه‌هایی که در ساحت سینما ساخته شده و می‌شوند. ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۷ فرهنگی تلویزیون ، سینما و تئاتر نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، یکی از نکات مهم مغفول‌مانده در تولیدات، توجه به تحقیق و پژوهش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همان دغدغه‌ای که چند روز گذشته در همایش پیمایشی و مطالعاتی سازمان صداوسیما هم رئیس افکارسنجی رسانه‌ملی به این موضوع اشاره کرد که "تولید و پژوهش هم سن و سال هستند، یعنی نفس به نفس قد کشیدند و شانه‌ به شانه هم راه افتادند. هرچه بیشتر دویدند متأسفانه بیشتر از هم دور شدند. چرا که در فرآیند تولید بعضاً در رسانه‌ملی با یک عجله‌ای کار جلو می‌رود و یا به معنای واقعی تولیدی مزین به تحقیق نیست بیشتر اینکه تقصیر حوزه پژوهش باشد تقصیر بخش تولید است". نداشتن طراحی، استراتژی و تحقیق و پژوهش همان معضلی است که گریبان برنامه‌ها و مضامین سریال‌های تلویزیونی را گرفته است.

این مسیر باری به هر جهت در تولید نه تنها جذابیت‌ها را قربانی کرده بلکه این فرآیند را به جایی رسانده که کمتر این روزها برنامه‌ و سریال می‌تواند برای مخاطب نوستالژی ایجاد کند یا از مفاهیم و اندوخته‌های علمی و دانشی‌اش بهره ببرند. روزگاری برنامه‌سازی و سریال‌سازی مسیری را طی می‌کرد که هدف و استراتژی در اختیار حوزه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری قرار می‌داد. مثلاً در حوزه‌هایی چون سینما، صداوسیما به میدان آمد تا یک مسیر توسعه‌ای را ایجاد کند و جلوی پیشروی مضامین غلط و انحرافات در این حوزه را بگیرد. یا به تعبیر برنامه‌سازان گذشته حوزه سینمایی تلویزیون می‌خواستند همچون برخی از برنامه‌های ورزشی، یک دیوار شیشه‌ای برای مافیا، رانت و باندبازی‌ها درست کنند.

کاری که برخی از برنامه‌های ورزشی انجام داده‌اند هم جذابیت را چاشنی کار کرده‌اند و هم گفتگوهای چالشی و هم مسئولین، مدیران و متخلفین حوزه مربوطه را روی آنتن آورده‌اند. در رفع معضل مافیا، رانت و فساد در فوتبال به جایی نرسیده‌اند که ریشه‌کن شود اما حداقل برای مسئولین دغدغه‌مند این حوزه و مخاطبین، بودن این معضل و راهکار برون‌رفت از این فساد را فریاد کرده‌اند. چون تلویزیون بایستی یک نسخه اندیشمندانه و هوشمندانه برای جامعه تجویز کند اما برای سینما نتوانسته هیچ نقش‌آفرینی داشته باشد. رسانه‌ملی جای بحث‌های کاربردی علمی تأثیرگذار است نه ایجاد جنجال و گفتمان‌های بی‌پرده بی‌ملاحظه! مخاطب ما نیاز به چالش‌های فکر شده و اندیشمندانه دارد. باری به هر جهت بودن تهیه‌کننده یا خودنمایی مجری یک معضلی است که گریبان برنامه‌های تلویزیونی را گرفته خصوصاً برنامه‌هایی که در ساحت سینما ساخته شده و می‌شوند.  

علی طلوعی رئیس مرکز تحقیقات و افکارسنجی صداوسیما هم معتقد است برخی از تولیدات تلویزیونی به روزمرگی و یک نوع شتاب‌زدگی افتاده‌اند به خبرنگار خبرگزاری تسنیم، گفت: چرا روزمرگی و شتاب‌زدگی شامل حال برخی از تولیدات ما می‌شود،‌ چون آنتن باید پر شود برای همین تولید خیلی نمی‌تواند مقید به حوزه محتوا و پژوهش باشد. باید به مدلی برسیم که چگونه پژوهش به کمک برنامه‌ها برود. چرا که اکثر تولیدات بین‌المللی حتی در ساختارهای ترکیبی درجات متوسط و پایین هم غنی هستند و آن غنی‌بودن به خاطر پژوهش است. مخاطب ما چون مخاطب طراز بالایی است از تولیدات نازل استقبال نمی‌کند.

یکی از برنامه‌هایی که برای مردم دنیا جذاب بوده و هست، اتفاقات سینمایی است که در تلویزیون‌های دنیا روی آنتن می‌روند. چون مخاطب پای تلویزیون می‌نشیند تا از محتوای جامع‌تری بهره ببرد. رسالت برنامه‌سازی باید در مسیری قرار بگیرد که به مردم شناخت و آگاهی لازم را در آن حوزه مربوطه بدهد. مثلاً اگر برای سینما برنامه‌ای می‌سازیم باید بتواند جامعه را در برابر پدیده‌های فرهنگی توانمند کند. سطح سلیقه و نگاه مردم را ارتقاء دهد؛ در واقع «هفت»، «کیوسک»، «سینمادو» و «شب‌های هنر» رسالت‌شان را مشخص کنند که در کدام از این ارائه مضامین و دغدغه‌ها قرار گرفته‌اند و بدان توجه دارند؟

گبرلو: تلویزیون استراتژی مناسبی برای تولید برنامه های سینمایی ندارد

اینکه با تک منتقد و یک نوع سلیقه غالب روی آنتن بروند، تبلیغ فیلم سینمایی و یا گرایش خاصی را در تلویزیون انجام دهند، انتقاد بی‌جا و ناآگاهانه و حتی نازل نسبت به سینما را مخاطب ببیند. یا هیچ طرح و ایده نوآورانه‌ای را برای تولید برنامه‌سینمایی ندارد که مخاطب با آن همراه شود. آنقدر به برنامه سینمایی در تلویزیون هم یک کنداکتور ضعیف و غیراصولی می‌دهند که مخاطب رغبت نداشته باشد گیرنده خود را از فلان سریال و برنامه دیگر به تماشای سینمای تلویزیون تغییر دهد. چون مجری جز خودنمایی حرفی برای گفتن ندارد یا تهیه‌کننده بدون هیچ طرح و راهبردی پذیرفته یک تولیدی به جهت همان روزمرگی و شتاب‌زدگی آنتن تلویزیون انجام دهد. در واقع هیچ شاخص‌سازی برنامه‌ای صورت نمی‌گیرد چون نه مجری و نه برنامه‌ساز، شأن و جایگاهی در سینما ندارند که سینماگران این برنامه را بپذیرند و در واقع به آن اعتنا کنند.

البته شاید در گذشته افرادی می‌خواستند سینمای بدنه را احیاء کند و یک طرح و راهبردی برای حضور در یک برنامه سینمایی تلویزیون داشت یا بهروز افخمی سینما را برای مردم و جامعه جذاب کند و حتی به نقصان ژانرهای پرداختی فیلمسازان هم اشاره می‌کرد که برای نوجوانان حرفی ندارند، این‌ها راهبرد و استراتژی است یا «شب‌های هنر» مسعود فراستی درباره جامعه‌شناسی و روانشناختی و حوزه‌های نظری و علمی دیگر سینما بحث می‌کنند. اما چه بر سر برنامه‌های دیگر سینمایی ما آمده که نه تهیه‌کننده هیچ شاخص‌گذاری و هدف‌گذاری و دورنمایی ندارند و نه مجری جز خودنمایی و فاصله از حوزه‌های نظری و کاربردی سینما، حرفی برای گفتن دارد.

مدیران و دست‌اندرکاران امر باید استراتژی برای مفهوم و گرایش بزرگی چون هنر سینما یک اتفاق بزرگی است و این ارتقاء سواد بصری می‌تواند توسط تلویزیون بوجود بیاید. یا برای معضلات، مافیا و فساد در سینمای ایران چه پول‌های میلیاردی که به برخی‌ها اختصاص پیدا می‌کند، چه موقعیت‌هایی که فقط برخی می‌توانند بدست بیاورند و حق و حقوق‌هایی که از برخی‌ها ضایع می‌شود برنامه‌های سینمایی در تلویزیون موظف به بررسی این معضلات و دفاع از حقوق سینماگر حقیقی ما هستند. اما این دیوار شیشه‌ای درست نمی‌شود، چون هیچ راهبرد و طراحی برای پیشبرد این هدف وجود ندارد. تلویزیون رسانه‌ای نیست که یک عده خاص مخاطب برنامه‌اش باشند. شاید پاسخ به این سوال بتواند دامنه معضل تولیدنادرست برنامه‌های سینمایی تلویزیون را به حداقل برساند؛ معیارهای انتخاب مجری و تهیه‌کننده برای یک برنامه تخصصی سینما در صداوسیما چیست؟ و کارنامه‌های این افراد برای گزینش انتخاب مجری و برنامه‌ساز توسط چه کسانی و چگونه مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرند؟

انتهای پیام/  

R1515/P1439/S4,34/CT7 واژه های کاربردی مرتبط سینمای ایران شبکه چهار شبکه سه شبکه دو رسانه ملی تلویزیون

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سینمای ایران شبکه چهار شبکه سه شبکه دو رسانه ملی تلویزیون سینمای ایران شبکه چهار شبکه سه شبکه دو رسانه ملی تلویزیون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۰۸۹۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیاتی تازه درباره آخرین عاشقانه زنده‌یاد حسام محمودی

آفتاب‌‌نیوز :

فیلم سینمایی «رمانتیسم عماد و طوبا» دومین ساخته کاوه صباغ‌زاده مدتی است که در بخش «سینما آنلاین» فیلم‌نت اکران آنلاین شده است به همین بهانه محمد جلیلوند منتقد سینما در یادداشتی درباره ویژگی‌های این فیلم عاشقانه نوشته است.

در این یادداشت آمده است:

«عنصری به نام تخیل که نقش مهمی در شکل‌گیری صنعت سینما داشته و آن را به یکی از سودآورترین صنایع جهان تبدیل کرده، متاسفانه جایگاه چندانی در سینمای ایران نداشته و واقع‌گرایی آن هم به شکل افراطی و سرشار از اغراق جای تخیل را پر کرده است. در سال‌های اخیر اندک تلاش‌هایی برای تولید آثاری متفاوت با جریان روز سینمای کشورمان صورت گرفته و گهگاه نیز به نتایج درخورتوجهی منجر شده که یکی از شاخص‌ترین آن‌ها «رمانتیسم عماد و طوبا» ساخته کاوه صباغ‌زاده است که تجربه‌ای نو و امیدوارکننده در قالب کمدی-رمانتیک به حساب می‌آید. پلتفرم فیلم‌نت که تنوع در پخش آثار سینمایی را در دستور کار خود داشته و در سال جاری نیز مانور بیشتری هم روی تنوع مضمونی اکران آنلاین داده، به تازگی پخش آنلاین این فیلم را آغاز کرده که می‌تواند دارای جذابیت‌های زیادی برای علاقه‌مندان این دسته از آثار باشد.

صباغ‌زاده پس از ساخت فیلم گرم و دلنشین «ایتالیا ایتالیا»، در دومین فیلم سینمایی خود «رمانتیسم عماد و طوبا» قالب کمدی-رمانتیک را برگزیده است. او قصه خود که با نگاهی به کتاب «سیر عشق» نوشته آلن دوباتن نوشته شده را بر پایه عشق میان عماد و طوبا بنا کرده و دیگر اجزا را حول محور این دو چیده است. در عین حال، فیلمنامه‌ای شخصیت محور خلق کرده که یکی از تم‌های ابدی سینما با عنوان عشق به تاروپودش گره خورده و آن را پیش می‌برد. صباغ‌زاده قصه‌اش را خوب شروع کرده و آن را با ریتمی مناسب به نقطه عطف نخست می‌رساند. زوج جوانی که تماشاگر را به تماشای قصه زندگی خود دعوت کرده و فرازوفرود‌های آشنایی را به تصویر می‌کشند. استفاده از راوی هم نکته مثبتی برای فیلم و شیوه روایت آن به حساب می‌آید که از آن برای قصه‌گو‌تر شدن کار بهره گرفته شده که در ساختار فیلمنامه فیلم به خوبی جا افتاده است.

اهل سینما و تئاتر بودن این دو نیز ایده‌ای مناسب برای خلق شوخی‌های جذاب به نظر می‌رسد که در عین حال رگه‌های پررنگی از فانتزی دارد. «رمانتیسم عماد و طوبا» نگاه روانشناسانه‌ای به قهرمان‌های خود و سیر روابط آن‌ها داشته و در عین حال دست به آسیب‌شناسی هم می‌زند. موضوعی که در سینمای ایران به آن کمتر پرداخته شده و این فیلم از این حیث نمونه‌ای شاخص و درخشان به حساب می‌آید.

صباغ‌زاده برای جذاب‌تر شدن فیلم خود شوخی‌های بامزه‌ای را با تکیه بر ظرفیت‌های کمدی رمانتیک خلق کرده که حال و هوای شیرینی به فیلم بخشیده است. از طرف دیگر روی وجوه بصری فیلم خود نیز به خوبی کار کرده و از رنگ و به ویژه نور برای خیال‌انگیزتر شدن فیلم خود سود جسته که می‌توان آن را جزو نقاط قوت فیلم به حساب آورد. همان نکته‌ای که تماشای «رمانتیسم عماد و طوبا» را دلپذیرتر کرده و آن را به ذات سینما نزدیک می‌کند.

انتخاب بازیگر در کمدی رمانتیک‌ها از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار بوده و تنها اندک لغزشی می‌تواند کلیت کار را به خطر بیندازد. آن هم فیلم‌هایی از جنس «رمانتیسم عماد و طوبا» که با تکیه بر دو شخصیت اصلی خود پیش رفته و کاملا متکی به بازیگران خود است. صباغ‌زاده نقش‌های اصلی فیلم خود را به دو بازیگری سپرده که تا زمان تولید فیلم تجربه سینمایی زیادی نداشته و بیشتر در قاب کوچک تلویزیون حضور داشته‌اند. با این حال، شیمی رابطه عماد و طوبا با تکیه بر بازی خوب این دو قابل قبول از کار درآمده است. زنده‌یاد حسام محمودی به شخصیت عماد باورپذیری خوبی بخشیده و تماشاگر را به سمت خود می‌کشاند. در طرف دیگر، الناز حبیبی در نقش طوبا قرار دارد که به خوبی از فیزیک و میمیک چهره‌اش برای جان بخشیدن به نقش بهره گرفته و بازی درخشانی را ارایه کرده است. تا جایی که برای نخستین‌بار نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر جشنواره فیلم فجر شده است. البته نمی‌توان از گروه بازیگران «رمانتیسم عماد و طوبا» گفت و از کنار زنده‌یاد علی انصاریان عبور کرد. بازیگری که در نقشی مکمل خوش درخشیده و آخرین فیلم سینمایی‌اش، نوید حضور بازیگری توانا در عرصه سینمای ایران را می‌داد.

«رمانتیسم عماد و طوبا» از آن دسته فیلم‌هایی است که قابلیت ارتباط با طیف‌های مختلف سنی به خصوص زوج‌های جوان را داشته و لحظات شیرینی را برای مخاطبان خود رقم می‌زند.»

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • جزئیاتی تازه درباره آخرین عاشقانه زنده‌یاد حسام محمودی
  • بیکاری سینماگران ربطی به رونق اقتصاد و فروش فیلم‌ها ندارد
  • پارسا پیروزفر و اخاذی از زنان ثروتمند ؛ سکانسی که پربازدید شد | ببینید
  • اکران تگزاس ۳ از ۲ خرداد در سینماهای سراسر کشور
  • «تگزاس ۳» به سینما می‌آید
  • «تگزاس ۳» و «عطرآلود» به سینما می‌آیند
  • سینما به روایت سینما/ دیوار میان پایتخت و شهرستان با «آپاراتچی» فروریخت
  • فیلمی که دیوار میان پایتخت و شهرستان را از بین برد
  • مست عشق، ماجرای یک تابوشکنی در سینما
  • عکاسان برای مشارکت در پروژه‌های سینمایی مجوز بگیرند